Czy kawa odchudza?

Czy kawa odchudza?

Zdania na temat roli kawy w diecie są podzielone. Część naukowców twierdzi, że wspomaga ona odchudzanie, inni natomiast są przekonani, że sprzyja przybieraniu na wadze. Gdzie wobec tego leży prawda?

Kawa oddziałuje na nasz organizm w dwojaki sposób: z jednej strony zawarta w niej kofeina przyspiesza przemianę materii, z drugiej zaś zwiększa poziom adrenaliny, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. W utrzymaniu prawidłowej wagi dużą rolę odgrywa więc ilość i rodzaj spożywanej kawy. Najlepsze właściwości posiada kawa mielona – zwłaszcza świeże i odpowiednio zaparzone ziarna, które rzeczywiście zmniejszają uczucie głodu, usprawniają metabolizm i wpływają na spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto zawierają wiele antyutleniaczy, powstrzymujących proces degeneracji komórek i chroniących przed groźnymi chorobami (m.in. cukrzycą typu II). Przy odpowiednio zbilansowanej diecie i rozsądnych ilościach spożywanej kofeiny możemy więc być spokojni – nie wpłynie ona na przybranie na wadze, a wręcz przyspieszy proces odchudzania.

Należy jednak pamiętać, że zbyt duża ilość kawy oraz łączenie jej ze śmietanką, tłustym mlekiem i cukrem może przyczynić się do magazynowania tkanki tłuszczowej – zwłaszcza w połączeniu ze złymi nawykami żywieniowymi, brakiem ruchu czy uwarunkowaniami hormonalnymi. Najlepszym rozwiązaniem będzie wobec tego rezygnacja z kawy rozpuszczalnej i picie kawy mielonej bez dodatków. Dobrą alternatywą dla osób odchudzających się jest również zielona kawa, która ma zintensyfikowane działanie dietetyczne i nie wywołuje działań niepożądanych, takich jak odwadnianie organizmu czy wypłukiwanie minerałów. Warto polecić ją wszystkim tym, którzy piją duże ilości kawy i nie chcą rezygnować z niej podczas stosowania diety.