Jak regulować poziom cholesterolu?

Cholesterol nie powinien kojarzyć nam się tylko negatywnie. Jest on niezwykle istotny dla funkcjonowania naszego organizmu, jednak w odpowiednich ilościach. Poziom cholesterolu możemy regulować poprzez odpowiednią dietę.

Im więcej przyswajamy tłuszczy – tym wyższy poziom cholesterolu. Dlatego powinniśmy ograniczyć ten składnik. Podobnie, jak  spożywanie smażonego mięsa czy palenie papierosów. Są też czynniki, na które nie mamy wpływu - mimo stosowania określonej diety, utrudniają nam utrzymanie cholesterolu na odpowiednim poziomie. Należą do nich np. płeć czy genotyp. Jednak dziedziczenie to jedno, a wpływ trybu życia – drugie. W takim razie co jeść, by móc utrzymywać cholesterol w ryzach?


Błonnik i białko

Najwięcej dostarczymy go dzięki spożywaniu produktów wieloziarnistych, warzyw i owoców. Przede wszystkim warto jeść: jabłka, czarne jagody, porzeczki, grejpfruty oraz rośliny strączkowe. Warto też ograniczyć mięso, które można zstąpić np. soją.


Cholesterol a geny

Wysoki poziom cholesterolu we krwi nie jest z reguły kwestią genetyczną. Jednak istnieją przypadki, w których podwyższone stężenie może być wynikiem schorzenia przekazywanego z pokolenia na pokolenie, zaburzającego pracę wątroby. Przyczyną może być także wadliwa budowa genu. Wówczas cząsteczki związków tłuszczowych są transportowane w nieprawidłowy sposób i trafiają do naczyń krwionośnych, co w efekcie może prowadzić do miażdżycy. Opinie specjalistów wskazują, że warto sprawdzić już w dzieciństwie, czy nie jesteśmy obciążeni ryzykiem podwyższonego poziomu cholesterolu. Wczesne ustalenie takiej informacji umożliwia prowadzenie badań przesiewowych, co gwarantuje  objęcie opieką i poradnictwem od najmłodszych lat. Takie badania DNA można wykonać kompleksowo i zdecydować się na uzyskanie całościowego raportu o naszym stanie zdrowia. Możemy wykonać je za pośrednictwem firmy Code of Me - po około miesiącu otrzymuje się przekrojowy raport uwzględniający także predyspozycje do przyswajania tłuszczy.


Przykładowy jadłospis regulujący poziom cholesterolu

1.
Śniadanie: jogurt naturalny z musli
II śniadanie: surówka z marchewki i jabłka
Obiad: zupa z zielonego groszku, gotowane pulpety z dorsza z kaszą gryczaną i surówką z kapusty
Podwieczorek: sałatka z selera
Kolacja: twarożek z rzodkiewką z 2 kromkami chleba razowego


2.
Śniadanie: 2 kromki chleba razowego z tuńczykiem, szklanka soku jabłkowego
II śniadanie: 4 sztuki pieczywa chrupkiego, koktajl owocowy
Obiad: zupa warzywna, filet z indyka z warzywami
Podwieczorek: pieczone jabłko
Kolacja: sałatka warzywna z kromką chleba razowego