Jem zdrowo, bo zielono – zdrowa dieta

Jem zdrowo, bo zielono – zdrowa dieta

Jest rzeczą powszechnie wiadomą, że zielone warzywa warto jeść, m. in. ze względu na znajdujący się w nich chlorofil, mający prozdrowotne właściwości. Jaki wpływ na organizm mają zielone warzywa i w jakich ilościach należy je spożywać?

Zazwyczaj przy komponowaniu codziennego jadłospisu uwzględniamy jedynie wartość odżywczą posiłku, nie zwracamy uwagi na jego kolor. Tymczasem, jak się okazuje, barwa spożywanych przez nas pokarmów ma równie istotne znaczenie. Zielone warzywa są takie zdrowe właśnie dzięki dużej ilości chlorofilu – związku odpowiedzialnego za ich barwę. Chlorofil wzmacnia odporność organizmu, wywiera dodatni wpływ na czerwone krwinki i stanowi naturalną ochronę przed wolnymi rodnikami.

 

Jak dzielimy warzywa i owoce?

W ślad za amerykańskimi naukowcami wyodrębniamy pięć rodzajów warzyw i owoców:

  • - białe (pietruszka, seler),
  • - czerwone (pomidory, wiśnie, porzeczki),
  • - żółte (cytryna, dynia),
  • - niebieskie (jagody),
  • - zielone (brokuły, szpinak).

Trzy razy dziennie powinno się spożywać owoce i warzywa z każdej grupy kolorystycznej. Poniżej skupimy się w szczególności na warzywach zielonych.

 

Dlaczego warto jeść zielone warzywa?

Zielone warzywa mają liczne prozdrowotne właściwości. Aby nie pozbawiać ich wartości odżywczych, powinno się unikać poddawania ich obróbce termicznej. Najlepiej jeść je na surowo. Zielone warzywa, takie jak brokuły, szpinak czy groch, zawierają kwas foliowy, źródło witamin z grupy B. Właśnie dlatego zaleca się spożywać duże ilości zielonych warzyw kobietom w ciąży. Na przykład rzeżucha zwiera znaczne ilości jodu, chromu, wapnia, siarki, żelaza, witamin A, C, B3, PP i E. Jedz ją na surowo, co najmniej jedną łyżeczkę dziennie. Uważaj jednak, aby nie przesadzić. Rzeżuchę można bowiem „przedawkować” i nabawić się zapalenia pęcherza moczowego. Koperek natomiast to bogate źródło olejku eterycznego – składnik ten pobudza trawienie, przeciwdziała rozwojowi szkodliwych drobnoustrojów w jelitach, a także dodatnio wpływa na wydzielanie soków żołądkowych. Inne zielone warzywa działają podobnie, dlatego warto włączyć je do codziennej diety.

 

Aby dieta była bardziej efektywna, należy regularnie podejmować aktywność fizyczną. Może to być bieganie, nordic walking, a nawet snowboarding czy narty. Zwłaszcza dwie ostatnie dyscypliny dostarczają mnóstwa wrażeń. Jeśli jesteś miłośniczką zimowego szaleństwa, zalecamy wyjazd w Alpy Bawarskie. Z dojazdem nie powinno być kłopotu: przewozy do Niemiec oferowane przez firmy takie jak Beata Bus są dogodnym i tanim rozwiązaniem.