Kasze - element diety fit

Kasze - element diety fit

Zbilansowana, zdrowa dieta oznacza konieczność włączenia do jadłospisu pewnego rodzaju produktów. Z pewnością jednym z nich są kasze, które na polskich stołach goszczą już od wieków.

 Niegdyś były chętniej spożywane niż ziemniaki, lecz obecnie regularnie jedzone są przez niecałe 10% Polaków. A szkoda, bo nie tylko są zdrowe, ale i nam niezbędne – są jednym z tych produktów zbożowych, które stanowią podstawę piramidy żywienia.

 

Na kaszę składają się jadalne części nasion zbóż. Są różne rodzaje kasz, a kategoryzuje się je ze względu na to z jakiego zboża zostały uzyskane, i tak kasze dzielimy na: gryczane, owsiane, jęczmienne, pszenne, kukurydziane, z prosa oraz ryż. Kasze można dzielić także ze względu na ich stan rozdrobnienie, wówczas wyróżniamy kasze: krupa (pozbawione łuski ziarno w całości), kasze łamane (pozbawione łuski ziarno w całości, jeszcze podzielone na mniejsze części) oraz drobne (wypolerowane połamane ziarna).

 

Kasza to produkt z pełnego ziarna, co wpływa na fakt, że ma wiele wartości odżywczych, więc powinny stanowić podstawę zdrowej diety. Jest źródłem wielu mikroelementów w tym potasu, cynku, magnezu, żelaza czy witamin z grupy B. Ponadto dostarczają błonnika pokarmowego, który nie bez wpływu pozostaje na nasz układ pokarmowy – reguluje jego pracę, zapobiega wzdęciom i zaparciom oraz zapobiega nowotworowi jelita; najwięcej błonnika zawiera kasza pęczak oraz kasza gryczana. Ponadto dzięki niej możemy przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi.

 

Co więcej, kasza to produkt o niskim indeksie glikemicznym, co nie bez znaczenia jest przy diecie odchudzającej. Po jej spożyciu czujemy sytość przez dłuższy czas, co powoduje, że mamy mniejszą ochotę, by sięgnąć po przekąskę między posiłkami, a i kolejna spożywana przez nas potrawa może być mniej obfita.

 

W Polsce kupić ją można niemal wszędzie, jest tania, bogata w wartości odżywcze, ma długi termin spożycia oraz bardzo łatwo się ją przyrządza. Dodatkowo może być wielką inspiracją – dania, jakie można skomponować z jej udziałem są wręcz nieograniczone. Kasza to podstawa krupniku oraz sprawdzony dodatek przy gulaszu. Ale nie tylko! Równie dobrze smakuje nawet jako dodatek do sałatek, jako zapiekanka z grzybami, w duecie z brokułami czy innymi warzywami. Wiele gospodyń kaszy używa jako niezastąpiony składnik gołąbków, można z niej zrobić również placki.

 

Jak więc widać, kasza może stanowić wręcz o sile niektórych zdrowych dań. Jest pyszna i łatwa do przyrządzenia. Wystarczy do osolonej wrzącej wody wsypać kaszę i gotować przez kilkanaście-kilkadziesiąt minut. Proporcja, jaką powinniśmy zachować to 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Kasza będzie gotowa, gdy cała woda potrzebna do jej ugotowania wyparuje. Wówczas możemy już dodawać ją do potraw, bądź tworzyć te, których to ona będzie grała pierwsze skrzypce. Warto zastąpić nią ziemniaki, ponieważ jest zdrowsza i zawiera więcej cennych mikroelementów. Kasza to niezbędny element w kuchni każdego, kto stawia na pyszne potrawy oraz zdrowe jedzenie.