Nasiona chia - wartościowy superfood dla każdego

Nasiona chia - wartościowy superfood dla każdego

Nasiona chia (szałwia hiszpańska) są znane i cenione już od czasów Azteków. Dziś na nowo doceniamy właściwości chia jako jednego z najpopularniejszych produktów spożywczych zaliczanych do tzw. superfoods, czyli nieprzetworzonej żywności pełnej wartościowych składników odżywczych.

Nasiona chia stają się coraz popularniejszym dodatkiem do wielu posiłków i napojów, takich jak koktajle, puddingi czy owsianki. Bob Arnot, autor książki “Dieta Aztecka”, opiera swoją dietę między innymi na tych nasionach. Nie bez powodu.

 

Witaminy i minerały

Wszyscy jesteśmy świadomi tego, jak ważne są witaminy i minerały w diecie. Nasiona chia to istna “bomba” pełna witamin i składników mineralnych. Ich ilość zostawia daleko w tyle wiele warzyw i owoców znajdujących zastosowanie w codziennej diecie. Szałwia hiszpańska zawiera w sobie między innymi 3 razy więcej żelaza od szpinaku, a także aż 15 razy więcej magnezu niż brokuły.

Regularne spożywanie chia uzupełni również braki innych minerałów, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód i cynk oraz witamin: C, A, E, niacyny, tiaminy i ryboflawiny. Każdy, kto dba o swoje ciało i chce mieć zdrowe zęby, kości, a także tryskać energią - powinien regularnie dostarczać tych składników swojemu organizmowi.

 

Moc błonnika

Nasiona chia zyskują na popularności także dzięki bardzo dużej zawartości błonnika w swoim składzie. W 100 gram produktu znajduje się aż 34 gram błonnika. Dzięki niemu nasz organizm może zadbać o prawidłową pracę układu pokarmowego. Błonnik oczyszcza wątrobę i jelita, wspomaga produkcję soków trawiennych, wspiera utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach i wywołuje wiele innych, korzystnych zmian w naszym organizmie.

Należy dbać o to, aby jego ilość w organizmie była odpowiednia. Zbyt mała ilość błonnika w diecie może prowadzić do zaparć i problemów trawiennych. Jest to dość częste schorzenie u osób, których dieta oparta jest w dużej mierze na pokarmach przetworzonych i fast-foodach.

 

Bogactwo kwasów omega-3

Chia jako częsty dodatek do posiłków pozwoli takżę utrzymać właściwą odporność i kondycję naszego serca. A to za sprawą dużej ilości kwasów omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu oraz zmniejszają ryzyko zawału. Zbyt mała ilość tych kwasów może powodować problemy z koncentracją i powstawanie stanów zapalnych.

 

Kto powinien spożywać nasiona chia?

1) Osoby odchudzające się

Wszystkie wskazane powyżej właściwości nasion chia pomagają pozbyć się tkanki tłuszczowej. W połączeniu z dobrze dobraną dietą i aktywnością fizyczną szałwia hiszpańska przynosi wymierne rezultaty, a to za sprawą:

  • dużej ilości witamin,

  • zawartości błonnika,

  • zwiększonej wydolności organizmu,

  • zwiększeniu tempa metabolizmu.

 

2) Osoby skarżące się na spadek energii w ciągu dnia

Chia zawiera dużo wartościowych składników odżywczych, z których organizm może korzystać jeszcze długo po spożyciu posiłku. Spowolnione wchłanianie węglowodanów zapewni organizmowi więcej energii.

 

3) Chorzy na cukrzycę typu 2

Duża ilość kwasu alfa-linolenowego i błonnika przeciwdziała powstawaniu i rozwojowi cukrzycy. Właściwości chia pozwalają na unormowanie poziomu cukru we krwi także u chorych.

 

4) Kobiety w ciąży

Duża ilość witamin i kwasów omega-3 zawartych w nasionach chia wpływają korzystnie na kobiecy organizm w okresie ciąży.

 

5) Biegacze

Chia polepsza wydajność organizmu podczas wysiłku trwającego powyżej 90 minut. Biegacze długodystansowi mogą korzystać z energii przez dłuższy czas przy jednoczesnym obniżeniu poziomu spożywanych węglowodanów przed i podczas wysiłku.

 

6) Osoby z problemami żołądkowymi

Szałwia hiszpańska posiada także bardzo dobre właściwości żelujące, co pozwala na uśmierzenie niektórych dolegliwości związanych z układem pokarmowym.

 

Zalecane dzienne spożycie i skutki uboczne

Dorosłym zaleca się spożywanie 15 gram nasion chia dziennie.

Dzieci poniżej 10 roku życia powinny spożywać około jednej łyżeczki dziennie. To bardzo dobry dodatek do diety, mający dużo wartości odżywczych, których dziecko w okresie rozwoju potrzebuje najbardziej. Dodatkową zaletą jest przyjemny, orzechowy posmak. Najmłodsi z pewnością zasmakują w koktajlach, puddingach, sałatkach, naleśnikach czy owsiankach z dodatkiem chia.

Nasiona chia nie mają skutków ubocznych. Po spożyciu mogą wystąpić jedynie problemy żołądkowe w przypadku zbyt szybkiego zwiększenia dziennego spożycia przy diecie ubogiej w błonnik. Warto również pamiętać, że nasiona chia zawierają dużo kalorii, które powinny zostać uwzględnione w diecie.

 

Więcej informacji na temat superfoods znajdziesz na stronie NaturaOnline.pl.  Jeśli Interesujesz się zdrowym odżywianiem, dietą i naturalną medycyną - jest to miejsce dla ciebie.