Odchudzanie bez diety – czy jest w ogóle możliwe?

Odchudzanie bez diety – czy jest w ogóle możliwe?

Najczęstszym powodem odkładania diety „do jutra” czy „do poniedziałku” jest to, że tak trudno zrezygnować nam z ulubionych produktów i zacząć się stosować do restrykcyjnych jadłospisów. Czy jednak te tak znienawidzone diety są jedynym rozwiązaniem naszych wagowych problemów?

Mogłoby się wydawać, że jeśli nie odmówimy sobie wszystkich kulinarnych przyjemności i nie zaczniemy przestrzegać jadłospisu rozpisanego co do minuty, to o zrzuceniu kilogramów nie mamy co marzyć. Coraz częściej jednak propagatorzy zdrowego stylu życia zalecają odchodzenie od niegdyś tak popularnych diet, w znaczący sposób ograniczających nasze jedzeniowe możliwości, na rzecz zrównoważonych planów żywieniowych wzbogacanych o aktywność fizyczną. Jeśli zależy Ci na długotrwałych efektach i zdrowym organizmie, zapomnij o diecie kopenhaskiej, proteinowej czy 3D i zastosuj się do kilku prostych, ale bezpiecznych i gwarantujących dobre samopoczucie zasad:

1. Stawiaj na jakość. Zamiast dojadać co pół godziny zgromadzone przy biurku w pracy przekąski, zjedz większe śniadanie i przygotuj sobie pożywny obiad, który szybko sobie odgrzejesz w chwili głodu. 

2. Jedz częściej, ale mniej. Uzupełnieniem pierwszej zasady jest odpowiedni rozkład czasowy naszego dziennego jadłospisu. Jeśli rozłożysz sobie posiłki co 2,5-3 godziny, unikniesz napadów głodu, które są główną przyczyną zgubnego podjadania.

3. Wybierz zdrowsze przekąski. Zawsze miej pod ręką paczkę migdałów, jogurt naturalny czy świeże owoce, które uratują Cię przed korzystaniem z automatu czy niepotrzebną wizytą w sklepie.

4. Nie odmawiaj sobie wszystkiego. Jeśli w chwili największej ochoty na słodycze odmówisz sobie kawałka czekolady czy ciastka, potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego wróci do Ciebie ze zdwojoną siłą, aż w końcu złamiesz się i dojdziesz do wniosku, że brak Ci silnej woli do wytrwania na diecie. Zrób sobie raz w tygodniu „dzień dziecka”, a nawet nie odczujesz, że czegoś Ci brakuje.

5. Postaw na aktywność fizyczną. Regularne ćwiczenia albo treningi ulubionej dyscypliny sportowej to w zasadzie stuprocentowa gwarancja utraty wagi. Wybierz aktywność, która sprawia Ci przyjemność – jazdę na rowerze, grę w tenisa czy taniec – i zacznij od 2-3 treningów w tygodniu. Do tego dołącz codzienne spacery (np. z bliskimi czy zamiast podróży autobusem), zrezygnuj z jazdy windą – jednym słowem ruszaj się, kiedy tylko możesz.