Przez żołądek do zdrowia, czyli zdrowa dieta

Przez żołądek do zdrowia, czyli zdrowa dieta

W okresie jesienno-zimowym słabnie nasza odporność, zapadamy na infekcje, doświadczamy różnych dolegliwości. Ale dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie możemy wspomóc nasz układ immunologiczny.

Mimo że medycyna w naszych czasach się niebywale rozwinęła, to jednak wciąż jesteśmy bezradni wobec zwykłego przeziębienia. Możemy co najwyżej łagodzić jego objawy i przeczekać, aż organizm sam sobie poradzi z infekcją. Najlepszym rozwiązaniem jest profilaktyka. W jej zakres wchodzi między innymi odpowiednia dieta. Dzięki dobrze skomponowanym posiłkom możemy wzmocnić odporność organizmu.

 

Witaminy i minerały

Naturalnym paliwem dla naszego systemu odpornościowego są witaminy oraz minerały. Dlatego codziennie należy spożywać owoce i warzywa, w których jest ich najwięcej. Różnego rodzaju preparaty witaminowe czy suplementy nie zastąpią pełnowartościowych produktów – mogą być co najwyżej uzupełnieniem. Warzywa i owoce zawierają ponadto przeciwutleniacze i bioflawonoidy (substancje mające ogromny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego). To naturalna broń w walce z wolnymi rodnikami, podobnie jak witaminy E, C, β-karoten, selen, miedź oraz cynk. Składniki te znajdują się w orzechach, jajkach, ziarnach, olejach roślinnych i skorupiakach. Źródłem bioflawonoidów są winogrona, pomidory, owoce cytrusowe, brokuły oraz papryka. W walce z przeziębieniem niezastąpione są takie warzywa jak czosnek i cebula, które mają działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne. Na poprawę krążenia krwi dobra jest papryczka chili oraz imbir.

 

Witamina C i bakterie probiotyczne

Bardzo zdrowe są kiszone ogórki oraz kiszona kapusta, zawierające w swoim składzie witaminę C, a także bakterie kwasu mlekowego. Nie zapominajmy też o produktach mlecznych: kefiry i jogurty dostarczają organizmowi cennych bakterii probiotycznych, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

 

Zdrowa dieta to nie jedyny sposób na wzmocnienie odporności organizmu. Niemałą rolę w funkcjonowaniu układu immunologicznego odgrywa również aktywność fizyczna. Regularne uprawianie sportu na świeżym powietrzu pomaga nie tylko zachować sprawność, ale i zapobiega infekcjom. Dlatego warto codziennie zażywać ruchu. W czasie urlopu można nieco urozmaicić sobie plan treningowy i wyjechać np. w Alpy Bawarskie na narty. Wystarczy znaleźć dobrą linię autobusową, oferującą przewóz osób (busy pomorskie są bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o komfort jazdy).