Spinning – czy pomaga w odchudzaniu?

Spinning – czy pomaga w odchudzaniu?

Bezkonkurencyjny w spalaniu tkanki tłuszczowej, opierający się na prostych zasadach, a jego popularność rośnie od ponad dwudziestu lat. Mowa o spinningu, czyli treningu na rowerach. Dowiedz się, na czym polega i jakie korzyści możesz z niego czerpać.

Spinning, znany również jako indoor cycling, jest odpowiedzią na prostą potrzebę – jazdę rowerem w bezpiecznym otoczeniu, bez względu na porę roku i pogodę, przypominającą jazdę w terenie. Tak też powstał. Wymyślił go Johnny Goldberg w latach osiemdziesiątych w USA. Od tamtej pory ta forma zajęć fitness wciąż się rozwija, a jej popularność na całym świecie rośnie z roku na rok.

 

Czym jest spinning?

Spinning to energiczna i rytmiczna jazda na rowerze stacjonarnym (specjalnie do tego przystosowanym) przy muzyce pod okiem instruktora, który dba o zróżnicowanie pozycji na rowerze, tempa i obciążenia. Choć wydawać się może, że jest to głównie forma ćwiczeń mięśni nóg, w czasie treningu zaangażowane jest całe ciało. Dzieje się tak ze względu na różne pozycje zajmowane na rowerze. Spinning charakteryzuje się dużą intensywnością, a jednocześnie jest bezpieczną formą treningu, ponieważ uczestnicy zajęć mogą kontrolować swój puls za pomocą monitorów pracy serca. Najistotniejszą zasadą treningu na rowerach jest przybranie odpowiednich pozycji. Pozycją wyjściową jest pozycja siedząca, przy której należy zadbać o prawidłowe ustawienie roweru. Siodełko powinno znajdować się na wysokości bioder, kierownica na tej samej wysokości lub trochę wyżej, stopy na pedałach równolegle do podłogi, tułów lekko pochylony do przodu, łopatki ściągnięte, a wzrok skierowany przed siebie. W czasie treningu pozycje zmieniają się na komendę instruktora. Dobrze przeprowadzone zajęcia składają się z trzech podstawowych części: rozgrzewki, głównego treningu i rozciągania na koniec zajęć. Na zajęcia najlepiej zaopatrzyć się w spodenki przeznaczone do jazdy na rowerze, co zapobiegnie otarciom skóry. Dobrze jest również mieć rękawiczki, dzięki którym dłonie nie będą się ślizgać na kierownicy.

 

Spinning dla wszystkich

Spinning cieszy się uznaniem wśród kobiet i mężczyzn, w różnym wieku i o różnej sprawności fizycznej. Pozwala on na elastyczność treningu – każda osoba biorąca udział w zajęciach może dostosować obciążenie do swoich możliwości i potrzeb. Jednocześnie jest to trening grupowy, co wspomaga motywację. Jest również świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie przepadają za aerobikiem, układami choreograficznymi czy samotną jazdą na klasycznym rowerze stacjonarnym.

 

Spinning i odchudzanie

Z powodu dużej intensywności ćwiczeń na rowerze 60 min spinningu to od 600 do 1000 spalonych kalorii (w zależności od masy ciała, obciążenia, tempa zajęć). Dlatego ta forma treningu polecana jest osobom, które chcą się pozbyć zbędnej tkanki tłuszczowej i kilogramów. Oczywiście by uzyskać najlepsze rezultaty należy pamiętać o regularności ćwiczeń.

 

Spinning – za i przeciw

Dzięki udziałowi w zajęciach spinningu możemy: - spalić dużą ilość kalorii, - wzmocnić serce i układ oddechowy, - wzmocnić mięśnie pleców, karku oraz wyrzeźbić mięśnie nóg i pośladków, - poprawić wytrzymałość i ogólną sprawność fizyczną, - poprawić wygląd i elastyczność skóry, - zrelaksować się w aktywny sposób. Sceptycy spinningu krytykują zajęcia przede wszystkim za to, że nie jest to forma aktywności na świeżym powietrzu, tak jak jazda rowerem. Poza tym, jak mówią, dla osiągnięcia maksymalnych rezultatów trzeba samodzielnie się motywować i stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej, zwiększając obciążenie i tempo ćwiczeń. Niemniej jednak, gdy warunki pogodowe nie pozwalają na jazdę rowerem, spinning to świetna alternatywa, a do tego dobra zabawa i duża satysfakcja z osiągania własnych celów.