Zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu

Szybki i stresujący tryb życia, niezdrowa żywność, brak aktywności fizycznej – to wszystko wpływa na zakwaszenie organizmu. Termin znany chyba każdemu, jednak czy do końca wiemy, co on oznacza?

Zakwaszenie organizmu – przyczyny

W naszym organizmie dochodzi do wielu reakcji, które do prawidłowego przebiegu potrzebują optymalnych warunków do działania. Naturalne pH organizmu wacha się w granicach 7,35-7,45, więc bardziej przechyla się na odczyn zasadowy niż kwaśny, ale bardzo łatwo jest zatracić tą delikatną granicę. Prawdziwy problem dla każdego z nas zaczyna się w momencie, gdy w organizmie pojawia się właśnie więcej produktów o odczynie kwasowym, a nie zasadowym. Początkowo organizm broni się przed tym, wydalając więcej CO2 przez płuca, lub tez zamieniając w nerkach mocznik na amoniak. Proces ten nie trwa długo i po pewnym czasie zacznie się cała lawina kłopotów zdrowotnych.

Co najmocniej wpływa na długotrwałe zakwaszenie organizmu? Przede wszystkim niezdrowa dieta, brak ruchu fizycznego, długotrwały stres, to największe nasze grzechy przeciw równowadze zasadowo-kwasowej w organizmie. Produktami które najbardziej wpływają na pozom zakwaszenia w organizmie są: mięso i wędliny, jaja, ryby, sery, tłuszcze, ryż, produkty zbożowe, słodycze, słodkie napoje gazowane, kawa, herbata oraz alkohol i tytoń. Wszystkie produkty bogate w fosfor, chlor i siarkę, działają zakwaszająco na organizm, natomiast produkty bogate w wapń, magnez, sód i potas mają działanie alkalizujące. Produkty które szczególnie polecane są osobom z zakwaszonym organizmem, to kasza gryczana i jaglana, świeże, surowe mleko oraz śmietana, warzywa i owoce, oraz migdały. Niestety w codziennej diecie coraz częściej mamy nadmiar produktów wysoce przetworzonych, które zaburzają równowagę kwasowo-zasadową, co prowadzi do powolnej destrukcji organizmu.

 

Objawy zakwaszenia organizmu i jego skutki

Wpływ zakwaszenia organizmu na ogólny stan zdrowia jest badany już od kilkudziesięciu lat. W latach 50-tych ubiegłego wieku wykazano już, jak bardzo mogą być szkodliwe skutki długotrwałego zakwaszenia organizmu, szczególnie dla działania układu nerwowego. Upośledzona zostaje praca serca, całego układu trawiennego, systemu odpornościowego oraz zakłócona zostaje temperatura ciała, zaczynają się również problemy z pracą nerek, wątroby, a także z codzienną energią i motywacją do działania. Jednymi z pierwszych objawów jest ból głowy, wzdęcia, wypadanie włosów, bóle stawów, chroniczne zmęczenie, ociężałość, nerwowość, trądzik i inne problemy skórne, świąd oraz ogólne wyczerpanie organizmu. Osoby z zakwaszeniem organizmu bardzo często skarżą się także na ogólne bóle mięśni i stawów, mają także kłopot z utrzymaniem prawidłowej wagi, ponieważ jest ciężko schudnąć. Większość ludzi objawy które wymieniliśmy kojarzy ze zwykłym przemęczeniem i bagatelizuje je, myśląc, że jak dobrze odpoczną to wszystko minie. Jeśli jednak zmęczenie i znużenie nie mija, należy szybko zacząć działać, by poprawić funkcjonowanie organizmu.

 

Zobacz również: Zakwaszenie organizmu – jak je sprawdzić?

 

Długotrwałe zakwaszenie ciała doprowadza do wielu schorzeń, w tym do reumatyzmu, zapalenia spojówek, grzybicy, kamicy żółciowej, rwy kulszowej, astmy, zapalenia stawów, miażdżycy, choroby wrzodowej, a nawet do nowotworów. Każda z tych chorób prowadzi do zwiększenia zakwaszenia organizmu, co prowadzi do błędnego koła, z którego bardzo ciężko wyjść. Zakwaszenie organizmu prowadzi także do odwapnienia kości, co z kolei jest prostą droga do wielu kłopotów z układem kostnym i z zębami, które zaatakuje próchnica i paradontoza.

 

jak odkwasić organizm?

 

Jak przeciwdziałać zakwaszeniu i niwelować jego skutki?

Typowa dieta opiera się na produktach kwasotwórczych. Niestety coraz rzadziej sięgamy po warzywa i owoce, lub zjadamy je w formach wysoce przetworzonych. Dlatego w pierwszej kolejności zmieńmy swoją dietę i wprowadźmy produkty które pomogą nam w przywróceniu prawidłowego pH w organizmie. Bardzo dobrze jest wprowadzić do diety, oprócz kaszy, warzyw i owoców, także imbir, siemię lniane, nasiona dyni i słonecznika, sól morską, avocado i świeży kokos. Ogólnie w naszej diecie powinno być 80% produktów zasadowych, a tylko 20% produktów o odczynie kwasowym. Nie wolno także zapominać o regularnej aktywności fizycznej. Pamiętajmy jednak, że zakwaszenie organizmu może być niekiedy spowodowane nieprawidłowym funkcjonowaniem organów wewnętrznych, np. trzustki, dlatego najlepiej jest w razie niepokojących objawów skontaktować się z lekarzem, który pomoże nam w ustaleniu przyczyn złego samopoczucia oraz wskaże najlepszą drogę do powrotu do zdrowia. Oprócz zdrowej diety, lekarz może zalecić także masaże brzucha oraz chirogimnastykę, która wpływa na ogólny relaks organizmu.

 

Jak dbać o prawidłową równowagę kwasowo–zasadową?

Silnym odkwaszaczem organizmu jest woda alkaliczna zjonizowana, którą można wytworzyć w domowych warunkach. Do uzyskania takiej wody potrzebny jest domowy jonizator wody, który można zakupić w wielu sklepach. W krajach, gdzie świadomość zagrożenia płynącego z długotrwałego zakwaszenia jest wysoka, ludzie stosują wodę jonizowaną, a bardzo dobrym przykładem jest tutaj Japonia, gdzie jonizatory wody są powszechnie używane.

 

Wiele innych ciekawych porad o zdrowym odżywianiu znajdziesz również na portalu Centrum Witalności