Zasady i zalety treningu obwodowego

Zasady i zalety treningu obwodowego

Renesans treningu obwodowego trwa w najlepsze. Jest on jednym z topowych treningów wytrzymałościowo-siłowych. Dlaczego stał się tak popularny, na czym polega i dla kogo jest przeznaczony? Poznaj jego zasady, zanim spróbujesz!

Trening obwodowy nie jest wcale nowym typem aktywności. Przez długi czas ustępował jednak miejsca innym rodzajom treningu. Wreszcie wrócił do siłowni i fitness klubów, by od razu docenili go amatorzy sportu znudzeni oklepanymi ćwiczeniami.

 

Trening stacyjny, czyli obwodowy

Bywa nazywany stacyjnym, gdyż wykonujemy go przechodząc przez kolejne stacje, każda z innym ćwiczeniem. Po zaliczeniu wszystkich stacji mamy na koncie jeden pełny cykl ćwiczeń, czyli obwód. W zwykłym treningu poszczególne ćwiczenia wykonuje się w seriach, jedną po drugiej. W treningu obwodowym zostajemy na jednym powtórzeniu i od razu przeskakujemy do kolejnego ćwiczenia. Pomiędzy nimi nie robimy przerw, a każda stacja to inne ćwiczenie, angażujące ciało w inny sposób i z użyciem różnorodnych sprzętów. Liczba stacji i obwodów jest uzależniona od celu treningowego oraz od tego, czy większą wagę przykładamy do budowy siły, czy spalania i kondycji.

 

Za co cenimy trening obwodowy?

Trening obwodowy jest energiczny, angażujący i męczący. Pozwala zużyć mnóstwo kalorii i gwarantuje dalsze spalanie tkanki tłuszczowej nawet kilka godzin po skończonych ćwiczeniach. Ma charakter siłowo-wytrzymałościowy, co oznacza, że dzięki niemu nie tylko ukształtujemy sylwetkę, ale też wypracujemy kondycję i sprawność. Przerwy w tym rodzaju treningu są krótkie i pojawiają się dopiero po zaliczonym obwodzie. Nie ma więc mowy o nudzie czy monotonii. Ćwiczenia można ponadto wykonywać na czas. Zalety treningu obwodowego docenią przede wszystkim osoby, które posiadają już pewną formę i zwracają uwagę na technikę ćwiczeń. Ma to znaczenie zwłaszcza przy treningu stacyjnym siłowym. W wersji fitness staż nie liczy się aż tak bardzo, jednak w przypadku jego braku pierwsze zajęcia mogą wydać się aż nadto intensywne.

Trening obwodowy najlepiej ćwiczyć w klubie fitness i na siłowni, wymaga bowiem sporo przestrzeni i wykorzystania sprzętów. Zmienność stacji sprawia, że może go wykonywać grupa osób.